Utbildningsteknikens historia

Det finns inga skriftliga bevis som kan berätta exakt vem som har myntat uttrycket pedagogisk teknologi. Olika pedagoger, vetenskapsmän och filosofer har vid olika tidsintervall lagt fram olika definitioner av pedagogisk teknik. Utbildningsteknik är en mångfacetterad och integrerad process som involverar människor, förfaranden, idéer, enheter och organisation, där teknik från olika vetenskapsområden följer med kraven på utbildning för att implementera, utvärdera och hantera lösningar på de problem som är involverade i alla aspekter av mänskligt lärande.




Utbildningstekniken har i stort sett gått igenom fem stadier.




Det första steget av pedagogisk teknik är kopplat till hjälpmedel som diagram, kartor, symboler, modeller, exemplar och betongmaterial. Termen utbildningsteknik användes som synonymer till audiovisuella hjälpmedel.




Den andra etappen av utbildningsteknologi är förknippad med den "elektroniska revolutionen" med införandet och etableringen av sofistikerad hårdvara och mjukvara. Användning av olika audiovisuella hjälpmedel som projektor, trolllyktor, bandspelare, radio och TV medförde en revolutionerande förändring i utbildningsscenariot. Följaktligen togs pedagogiskt teknologikoncept i termer av dessa sofistikerade instrument och utrustning för effektiv presentation av instruktionsmaterial.




Det tredje steget av utbildningsteknologi är kopplat till utvecklingen av massmedier som i sin tur ledde till "kommunikationsrevolution" i undervisningssyfte. Datorassisterad undervisning (CAI) som använts för utbildning sedan 1950-talet blev också populär under denna era.




Det fjärde steget av utbildningsteknologi kan urskiljas genom den individuella instruktionsprocessen. Uppfinningen av programmerad inlärning och programmerad undervisning gav en ny dimension till pedagogisk teknik. Ett system för självlärande baserat på självinstruktionsmaterial och undervisningsmaskiner växte fram.




Det senaste begreppet utbildningsteknologi påverkas av konceptet systemteknik eller systemansats som fokuserar på språklaboratorier, undervisningsmaskiner, programmerad undervisning, multimediateknik och användning av datorn i undervisningen. Enligt den är pedagogisk teknik ett systematiskt sätt att utforma, genomföra och utvärdera hela processen för undervisning och lärande i termer av specifika målbaserade på forskning.




Utbildningsteknik under stenåldern, bronsåldern och järnåldern


Utbildningsteknologi kan, trots osäkerheten om begreppets ursprung, spåras tillbaka till tiden för treålderssystemets periodisering av människans förhistoria; nämligen stenåldern, bronsåldern och järnåldern.




Under stenåldern var antändning av eld genom gnidning av stenar, tillverkning av olika handgjorda vapen och bruksföremål av stenar och klädpraktik några av de enkla tekniska utvecklingarna av yttersta vikt. En bråkdel av stenåldersmänniskor utvecklade havsvärdig teknik för utriggerkanotskepp för att migrera från en plats till ett annat AGENTER över havet, genom vilken de utvecklade sin första informella utbildning i kunskap om havsströmmar, väderförhållanden, seglingsövningar, astronavigation och stjärna Kartor. Under den senare stenåldern (neolitikum), för jordbruk, gjordes polerade stenverktyg av en mängd hårda bergarter till stor del genom att gräva underjordiska tunnlar, vilket kan betraktas som de första stegen i gruvteknik. De polerade yxorna var så effektiva att även efter uppkomsten av brons och järn; använde den för att röja skog och etablera växtodling.




Även om stenålderskulturer inte lämnade några skriftliga dokument, men arkeologiska bevis bevisade deras övergång från nomadliv till jordbruksbosättning. Forntida verktyg bevarade i olika museer, grottmålningar som Altamira-grottan i Spanien och annan förhistorisk konst, såsom Venus av Willendorf, Modergudinnan från Laussel, Frankrike etc. är några av bevisen till förmån för deras kulturer.




Stenålderns neolitiska revolution ingår i bronsålderns utseende med utvecklingen av jordbruk, djurtämjning och antagandet av permanenta bosättningar. För dessa metoder vidareutvecklade bronsåldern metallsmältning, med koppar och senare brons, en legering av tenn och koppar, som de valde material.




Järnåldersfolket ersatte brons och utvecklade kunskaper om järnsmältningsteknik för att sänka levnadskostnaderna eftersom järnredskap var starkare och billigare än bronsmotsvarigheter. I många eurasiska kulturer var järnåldern den sista perioden före utvecklingen av skrivna manus.




Utbildningsteknik under de antika civilisationernas period


Enligt Paul Saettler, 2004, kan utbildningsteknologi spåras tillbaka till den tid då stampräster systematiserade kunskapskroppar och antika kulturer uppfann piktogram eller teckenskrift för att registrera och överföra information.

Comments

Popular posts from this blog

Wooden Front Doors - Stylish and Practical

Business Content Filter - Does A Small Business Really Need It?

Tips For Successfully Managing Problems With Anxiety